פסיכולוגיה חיובית כגישה רווחת בגידול ילדים

ידיים אוחזות בתמונה של אימוג'י מחייך. באינדקידס ניתן למצוא מגוון של מטפלים בגישה חיובית

מאת צוות INDEKIDS

15.5.2023

מחשבות שליליות עלולות להשפיע על הילדים שלנו בכל תחומי החיים שלהם. יחד עם זאת, חשוב מאוד שאתם כהורים תדעו כי אתם יכולים לסייע לילדים שלכם לשנות את המצב שבו מחשבות שליליות משפיעות לרעה על החיים שלהם ולאמץ גישה אופטימית יותר לחיים שלהם. באמצעות פסיכולוגיה חיובית ניתן לסייע לכל ילד לחיות את חייו בצורה טובה ונעימה יותר ולהתמודד עם סיטואציות מורכבות בצורה מוצלחת.

מהי פסיכולוגיה חיובית?

פסיכולוגיה חיובית היא למעשה מונח אשר הוטבע לראשונה על ידי אברהם מאסלו. מדובר על אחד המייסדים של גישה בשם: פסיכולוגיה הומניסטית. הפסיכולוגיה החיובית צמחה לאחר מלחמת העולם השנייה והיא מתמקדת למעשה בצורך הטבעי של כל אדם להגשים את עצמו בעולם ולצמוח בו מתוך האמונה שביסוד שלו הוא טוב. מאסלו וכן מפתחים נוספים של הפסיכולוגיה החיובית ניסחו תנאים אשר נדרשים לכל אדם בכדי שיוכל לצמוח ואחד הדברים הבולטים ביותר שמאסלו פיתח ופרסם היא כמובן פירמידת הצרכים של מאסלו אשר ידועה מאוד לאנשי המקצוע העוסקים בתחום טיפולים נפשיים בשיטות שונות. הפירמידה המדוברת למעשה מציגה את הצרכים הנחוצים ביותר לכל אדם כאשר בתחתית הפירמידה מוצגים הצרכים הבסיסיים ביותר ועד לנעלים ביותר אשר יהיו מצויים בראש הפירמידה.

פירמידת הצרכים של אברהם מאסלו. באינדקידס תמצאו מגוון רחב של מטפלים בגישה חיובית.

בעשורים האחרונים ניתן לראות התעוררות מחדש של פסיכולוגיה חיובית בשל פיתוח של רעיונות שהועלו דאז אודות זרם פסיכולוגי זה. חוקרים הציעו ספר חלופה לספר הDSM –  אשר מסווג מחלות נפשיות, כאשר החלופה תהיה ספר בשם: ספר המעלות והעוצמות שמציג 6 קטגוריות חשובות של אלמנטים אנושיים שהם: חכמה ותבונה, אומץ, אנושיות, צדק, מתינות, התעלות. הפסיכולוגיה החיובית כיום מתקדמת באופן שבו אפשר לחזק את העוצמות שיש בכל אדם. באמצעות פסיכולוגיה חיובית ניתן לטפל גם בילדים, להעצים אותם ולחזק את הקשר ביניכם לבינם. מדובר על שיטת טיפול שיכולה להסב לילדים שלכם לא מעט שלווה בחייהם, נחת ושמחה.

כיצד מחשבה שלילית משפיעה על בריאות ילדים?

חשוב לדעת שלכל אדם יש קול פנימי אשר מכווין אותו בצורה שבה הוא מדבר ופועל. לקול הפנימי המדובר יש גם צד שלילי והוא קיים בצורה בולטת בעיקר אצל ילדים שכן, הם חסרי ניסיון בכל הנוגע להתמודדות עם סיטואציות שונות בחיים שלהם. לא פעם ילדים שומעים את המילה: “לא” בכיתה או בבית, הם חווים אנרגיה לא טובה בבית בין הוריהם, הם חווים קושי ביחסים החברתיים בכיתה ועוד, כל אלה יכולים להעצים את הקול השלילי שיש בכל ילד ולגרום לו להרגיש תחושות שליליות לגבי עצמו, דבר שיכול להשפיע על מהלך החיים שלו בצורה ניכרת.

ציור של מוח מחולק לשניים: צד אחד עם נוסחאות מתמטיות, צד שני עם צבעים צבעוניים המשדר חיוביות.

פסיכולוגיה חיובית מסייעת לילדים לחשוב בצורה שונה

בעוד שהשליליות כאמור מהווה חלק טבעי מתהליך החשיבה של כל אדם, חשוב שתדעו כי לכם כהורים יש יכולת השפעה על האיזון שבין החיוביות והשליליות של הילדים שלכם. חשוב שתזכרו שאין משמעותה של חשיבה חיובית לתת מקום רק לרגשות חיוביים בחיים. מטבע הדברים, ילדים ומבוגרים חווים מנעד רחב של רגשות בחייהם וחשוב לדעת כיצד לתת את המקום הנכון והמינון הנכון לכל סוג של רגש. חשיבה חיובית למעשה תאפשר לילדים שלכם להאמין ביכולות שלהם להתמודד עם מצבים מורכבים ככל שיהיו. פסיכולוגיה חיובית מסייעת ללמד את הילד כיצד לחשוב בצורה חיובית, כיצד לתת מקום נכון ומתאים לרגשות שליליים שעולים בו, כיצד שלא לתת לרגשות השליליים לשלוט על החשיבה החיובית שלו או למנוע מעצמו לחשוב בצורה חיובית בכל סיטואציה.

כלים מהפסיכולוגיה החיובית שיכולים לסייע לכל ילד

בכדי לסייע לילדים להתמודד בצורה הטובה ביותר עם סיטואציות שונות בחייהם ולהרגיש כי הם בעלי יכולת לחשוב בצורה חיובית וכך להתגבר על קשיים שונים, יש צורך בהתאם לפסיכולוגיה החיובית, להעניק לילד את האפשרות לצבור ולהתנסות בכמה שיותר חוויות של הצלחה בשלבי ההתפתחות השונים שלו וכן לאפשר לו לגבש לעצמו תחושת ביטחון ומסוגלות. מעבר לכך, חשוב לזכור כי ילדים לומדים מתוך התנסות וסקרנות ועל כן, הורים צריכים לעודד את הילד להתנסות כמה שיותר.

כלי חשוב נוסף הוא ללמד את הילד לחגוג את הרגעים החיוביים בחייו. לא פעם מעירים לילדים כאשר הם עושים פעולות שונות כגון: לריב עם האחים שלהם, לקום לפני סוף הארוחה, לדבר עם פה מלא, לא לסדר את החדר ועוד, אך לא זוכרים לשבח אותם ולעודד על פעולות טובות שהם מבצעים גם אם הן נראות מובנות מאליהן. בכדי לעודד את הילד לנצור את הרגעים החיוביים ולשים עליהם דגש, חשוב מאוד לחזק את ההתנהגויות החיוביות והטובות שלו וממש לחגוג כל רגע חיובי אצלו. יש לחזק אותו באמצעות חיבוק, מילה טובה, ליטוף ועוד.

כמובן שחשוב שכהורים תמצאו את כל העקרונות העומדים בבסיס הפסיכולוגיה החיובית בכדי לסייע לילד שלכם להרגיש ראוי, מסוגל ובעל הכלים להתמודד עם כל דבר בחייו. גם אם הילד מקבל טיפול בגישה של פסיכולוגיה חיובית מאיש מקצוע העוסק בתחום, עליכם כהורים להתמיד כל העת ביישום הכלים המתקבלים מהטיפול.

אם פונה לביתה ומעודדת אותה בחיוביות. באינדקידס תמצאו מגוון של מטפלים בגישה חיובית.

לרשימת המטפלים באינדקידס לחצו כאן

מצאת ערך במאמר? אפשר לשתף בקליק

מאמרים נוספים שיכולים להועיל לך

בימים אלו INDEKIDS כאן עבורכם, כל הדרך אל האור

אנו עובדים במרץ על חיבור בין מטפלים לבין אלו שזקוקים – ילדים, מתבגרים, בוגרים, הורים – כולם!
מכירים מטפלים רגשיים (בייחוד מומחים בטראומה ומצבי קיצון)?
מכירים כאלו הזקוקים לטיפול?
הפנו אותם לכאן,
אנחנו נעשה הכל במהירות וביעילות על מנת לחבר!

זמינים עבורכם גם בוואטסאפ 0507022225

דילוג לתוכן