טיפול באמצעות מוזיקה

ילד מאושר עם חיוך כשלאוזניו אוזניות. ב - Indekids תמצאו מגוון מטפלים באומנויות

אחד מהסוגים של טיפול פסיכותרפי המוצע עבור ילדים הוא טיפול במוזיקה. מדובר על טיפול המאפשר לילדים להביע את עצמם בצורה טובה יותר במהלכו. חשוב לדעת כי טיפול זה איננו מתאים לכל ילד, אך ישנם ילדים שיתרמו רבות מטיפול אשר מבוסס על אומנות כלשהי, ובהחלט יכול להוות עבורם כלי תיווך וביטוי יעיל מאוד. אם אתם כהורים, חושבים שטיפול במוזיקה יכול להתאים לילד שלכם, אך הנכם תוהים במה בדיוק מדובר, כדאי שתמשיכו לקרוא מאמר זה.

טיפול באמצעות מוזיקה – במה מדובר?

טיפול במוזיקה מהווה כאמור את אחד מהסוגים של טיפול פסיכותרפי. במהלך הטיפול המדובר עושים שימוש בכלי נגינה ובמוזיקה לצורך הבעה. כלומר, המוזיקה או כלי הנגינה, יאפשרו לילד להביע בצורה טובה וברורה יותר את עולמו הפנימי ואת מה שהוא מרגיש.

מוזיקה מאז ומתמיד הייתה ערוץ ביטוי עבור אנשים שונים. המוזיקה מלווה את חיינו ברגעים עצובים, ברגעים שמחים, ברגעים מרגשים. אנשים נוטים לשמוע מוזיקה מסוגים שונים בתקופות שונות בחייהם, חשים כי היא מבטאת את עולמם הפנימי ומסייעת להם להתמודד בצורה טובה יותר עם קשיים העומדים על הפרק. לכן, טיפול פסיכותרפי המתבסס על מוזיקה, יכול להתאים מאוד לסוגים שונים של אנשים או ילדים.

כמו כן, כאשר מדובר על ילדים, אשר הביטוי המילולי לא פשוט להם ובד בבד הם מתחברים למוזיקה, מדובר על טיפול יעיל מאוד עבורם, המאפשר להם לבטא מבלי להכביד במילים את הקשיים שהם מתמודדים עימם. באמצעות תיווך של מטפל במוזיקה, הם יקבלו את האפשרות להבין את עולמם הפנימי בצורה טובה יותר ולשקף אותו בצורה ברורה יותר.

ילדה ומטפלת מנגנות בגיטרה, הילדה מנגבת דמעה. ב - Indekids תמצאו מגוון מטפלים באומנויות.

למי מתאים טיפול באמצעות מוזיקה?

טיפול באמצעות מוזיקה וטיפול באומנויות באופן כללי, מתאים לכל אדם אשר פחות מתחבר לטיפול באמצעות שיחות עם מטפל, שמוצא את עצמו חושש או מרגיש לא בנוח לדבר עם מטפל על תכנים רגשיים שמכבידים עליו וכמובן, לכל אדם אשר מתקשה לבטא באופן מילולי את הרגשות שלו ובפרט לילדים. טיפול במוזיקה יכול להתאים מאוד לילדים אשר סובלים מבעיות תקשורת, אוטיזם, מוגבלות שכלית התפתחותית ועוד. מדובר על ילדים שמתקשים להתבטא במילים ועל כן, טיפול זה יכול לסייע להם, לגעת בעולמם הפנימי ולבטא מגוון רחב של תחושות, רגשות ועוד. המוזיקה למעשה מהווה גשר שעוקף את המילים.

מעבר לילדים אשר מתקשים להתבטא באופן מילולי בשל הפרעה כלשהי שהם סובלים ממנה, הטיפול יתאים גם לילדים שאינם וורבליים מכל סיבה באשר היא לרבות: ילדים שסובלים מביישנות, חרדה ועוד. כמובן שיש צורך שהילד יתחבר למוזיקה על מנת שהטיפול יצליח.

כיצד מתבצע הטיפול?

על מטפל במוזיקה להיות פסיכותרפיסט בעל ידע רחב היקף והבנה גם בתחום המוזיקה. במהלך טיפול במוזיקה נעשה שימוש בכלי נגינה. חשוב לדעת כי הטיפול איננו מתאים רק לילדים או מבוגרים שיודעים לנגן. גם אם המטופל לא ניגן בעבר על כלי נגינה כלשהו, הרי שיש חשיבות לאופן שבו הוא בוחר לגשת לכלי נגינה כלשהו ולנגן בו. המטפל יבין את המטופל מתוך הגישה שלו לכלי הנגינה, האופן שבו הוא משתמש בו, הצלילים שהוא בוחר להפיק ממנו ועוד. המטרה היא למעשה לחבר את המטופל לצליל ולקול שכן, ידוע כי יש להם חיבור נפשי משמעותי וכן אפקט חזק. אדם יפיק צלילים מכלי נגינה כלשהו בהתאם למצבו הנפשי. אדם עצוב יפיק צלילים ספציפיים, אדם כועס יפיק צלילים אחרים.

מטפל שמבין במוזיקה למעשה יודע לקרוא את סוגי הצלילים ולהבין מכך מהו מצבו הרגשי של המטופל. בהתאם לכך, הוא ידע כיצד לגשת למטופל וכיצד להעניק לו טיפול שיכול לסייע למצבו.

כיצד מתאימים טיפול במוזיקה לילדים ומתבגרים?

בכדי להתאים טיפול במוזיקה למטופל, יש צורך שהמטפל יערוך בשלב הראשוני אבחון והכרות עם הילד או המתבגר, כאשר המטרה שלו תהיה לקבל את כל המידע אודותיו ולבחון את מידת ההתאמה שלו לטיפול מעין זה. עליו להבין בשלב זה מהם הצרכים של הילד, מהן החולשות שלו אל מול הכוחות שלו, מה מצבו המוטורי, התקשורתי, החברתי והקוגניטיבי ועוד. לאחר שהמטפל יקבל את כל המידע המדובר משלב האבחון וההכרות, הוא יבין האם הילד אכן מתאים לטיפול במוזיקה וכן, יחליט על סוג הטיפול הספציפי הנדרש לו, דרכי הטיפול, משך הטיפול וכן מטרות הטיפול.

חשוב לזכור כי לא כל מומחה העוסק בתחום טיפול פסיכותרפי אכן מתאים לטיפול במוזיקה ויש לוודא כי המטפל הנבחר מבין היטב גם בעולם המוזיקה והוסמך באופן ספציפי למתן טיפולים מהסוג המדובר.

מצאת ערך במאמר? אפשר לשתף בקליק

מאמרים נוספים שיכולים להועיל לך

בימים אלו INDEKIDS כאן עבורכם, כל הדרך אל האור

אנו עובדים במרץ על חיבור בין מטפלים לבין אלו שזקוקים – ילדים, מתבגרים, בוגרים, הורים – כולם!
מכירים מטפלים רגשיים (בייחוד מומחים בטראומה ומצבי קיצון)?
מכירים כאלו הזקוקים לטיפול?
הפנו אותם לכאן,
אנחנו נעשה הכל במהירות וביעילות על מנת לחבר!

זמינים עבורכם גם בוואטסאפ 0507022225

דילוג לתוכן