מהו טיפול פסיכותרפי ואילו סוגים קיימים?

פסיכותרפיה (פסיכו=נפש, תרפיה=טיפול) היא שם כולל למגוון רחב של טיפולים נפשיים, כאשר המטרה שלהם היא לסייע לאנשים להתמודד עם משברים שונים. טיפול פסיכותרפי הוא טיפול שמטרתו היא לשפר את מצבם הנפשי של מגוון אנשים. במהלך הטיפול עושים שימוש בכלים מתחום הטיפול הנפשי אשר ממוקדים בפחדים, תקיעויות, כעס ועוד. טיפול מעין זה מתמקד בשיחות בין מטפל למטופל. הצלחת הטיפול תלויה בקשר שבין המטופל למטפל וביכולת של המטפל להיות קשוב ואמפטי למטופל.

אילו סוגי טיפול פסיכותרפי קיימים?

חשוב לדעת כי ישנם סוגים שונים של טיפולים פסיכותרפיים כאשר חלק מהמאפיינים שלהם דומים. בין הסוגים השונים ניתן למצוא:

טיפול פסיכודינמי שהוא טיפול עמוק, מחייב ואינטנסיבי. הכלים בהם משתמשים במסגרת הטיפול המדובר הם ניתוח מעמיק של “העברה” ו”העברה נגדית”. ההעברה מוגדרת כהעתקת יחס רגשי מודחק שחש המטופל כלפי אדם משמעותי בעברו – אל המטפל. ניתוח זה משמש אמצעי להבנת היחסים והקשרים הבין אישיים שייצר ויוצר המטופל במהלך חייו. הטיפול יתקיים לרוב פעם אחת בשבוע.

סוג נוסף הוא פסיכואנליזה. מדובר על טיפול המבוסס על העברת תכנים מתת המודע אל החלק המודע, כאשר המטרה היא להקטין את תחושות החרדה והנוירוזות שהמטופל חווה.

סוג נוסף הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. מדובר על טיפול קצר טווח שמטרתו היא לסייע לכל מטופל לקבל ארגז כלים הרלוונטי לצורך שינוי של דפוסי חשיבה והתנהגות אוטומטיים, אשר אינם מאפשרים לו להתקדם ואף פוגעים באיכות החיים שלו.

סוגים שונים ונפוצים בקרב ילדים ובני נוער: טיפול באמצעות אומנות, טיפול באמצעות משחק, טיפול באמצעות בעלי חיים ועוד. המאפיין של סוגי הטיפולים הללו הוא השימוש בכלים שאינם וורבליים, דבר אשר ללא ספק יכול לסייע לילדים המתקשים לבטא את מה שהם מרגישים.

מטפלת וילד יושבים אחד מול השני. ב - Indekids תמצאו מגוון של פסיכותרפיסטים

כיצד תדעו אם טיפול פסיכותרפי יתאים לילדיכם?

במידה והנכם תוהים האם טיפול פסיכותרפי מתאים לילד שלכם, כדאי שתדעו כי מדובר על סוג טיפול שיכול לסייע לילדים עם מגוון רחב של קשיים ומשברים שונים, וכן לילדים אשר סובלים  מהפרעות שונות. בין היתר הטיפול יכול לסייע לילדים עם הפרעות נפשיות לרבות הפרעות אכילה, הפרעות דיכאון והפרעות חרדה, ילדים אשר מתמודדים עם קשיים חברתיים, ילדים אשר סובלים מקשיי הסתגלות או חוסר יכולת להשתלב במוסד חינוכי, ילדים אשר מגלים אלימות פיזית או מילולית קיצונית, ילדים אשר מגלים מרדנות, ילדים אשר סובלים מעיכוב התפתחותי, שפתי או רגשי, ילדים אשר עוברים משבר כלשהו בחייהם כגון: גירושין של ההורים או מוות של אדם קרוב.

הדרכת הורים וטיפול פסיכותרפי

חשוב שתדעו כי אם אתם בוחרים בטיפול פסיכותרפי עבור הילד שלכם, מכל סוג, הרי שאתם תדרשו להיות חלק מהטיפול המדובר ועל כן, במהלך הטיפול שהילד יקבל יהיה שלב הדרכת הורים. במסגרת הדרכת ההורים תקבלו את כל הידע והכלים שיסייעו לכם לבסס סמכות הורית, לתפקד בצורה קלה ונוחה יותר בהתמודדות מול הילד שלכם, ליצור חיי משפחה תקינים. מעבר לכך בשל העובדה שהורים רבים נלחצים מאוד כאשר הם מגלים שהילד שלהם מתמודד עם בעיה כזו או אחרת, הדרכת הורים תסייע בהטמעת ביטחון, שלווה ורוגע בהורה וכן תסייע לו להתמודד עם הבעיה בצורה הטובה ביותר.

יתרונות הטיפול הפסיכותרפי לילדים ומתבגרים

ילדים ומתבגרים עשויים להתמודד עם מגוון קשיים שונים, בין אם מדובר על קשיים משפחתיים, קוגניטיביים, חברתיים או רגשיים. לעיתים קרובות ילד לא יצליח להביא לידי ביטוי את הקושי שהוא חווה במילים והדבר יכול לתסכל גם אותו וגם את הוריו. על כן, הורים ששמים לב שהילד שלהם סובל מבעיה כלשהי שבאה לידי ביטוי בהתנהגות חריגה לרבות: התקפי זעם, התפרצויות, בכי באופן תדיר, התנהגות אלימה – יכולים לבחור בטיפול פסיכותרפי לילדיהם.

בטיפול זה, המטפל משתמש בטכניקות שונות ובכלים שמותאמים באופן ספציפי לעולמם של הילדים. באמצעות טיפול ייעודי המותאם לכל ילד, הוא יצליח להבין את עולמו הפנימי של הילד, את המצוקות והקשיים שהוא חווה ולסייע לו להתמודד איתם בצורה נכונה, שלב אחר שלב.

מכיוון שמרבית הילדים הצעירים אינם וורבליים דיו בכדי לבטא את הקושי שממנו הם סובלים וכן, רבים מהם כלל לא יודעים להגדיר אפילו לעצמם, מה בדיוק מפריע להם, הרי שטיפול פסיכותרפי באמצעות משחק, בעלי חיים, אומנות ועוד, יכול לתרום רבות לילד. במהלך הטיפול הילד יכול להתרחק מהבעיה שממנה הוא סובל מבחינה רגשית, לפתח מודעות עצמית טובה וגבוהה יותר, לגלות את נקודות החוזק שלו באופן עצמאי וכן לרכוש כלים להתמודדות עם הבעיות או הקשיים הרגשיים העומדים על הפרק.

מטפלת כותבת על דף לבן ומולה יושב מתבגר. ב - Indekids תמצאו מגוון של פסיכותרפיסטים.

כיצד תבחרו טיפול פסיכותרפי לילדיכם?

כיום ניתן למצוא מגוון רחב של מטפלים פסיכותרפיים ועל כן, חשוב ביותר לבחור את המטפל המדויק עבור הילד שלכם. יש לבחור מטפל אשר מציע טיפולים באופן ספציפי גם לילדים, מתוך הכשרה בתחום וניסיון. כדאי מאוד לבדוק האם ישנה אינטרקציה בין המטפל לבין הילד שכן, אינטרקציה טובה מהווה בסיס לטיפול מוצלח. המטפל צריך לרכוש את אמונו של הילד והילד צריך להרגיש כי הוא יכול לסמוך על המטפל.

מצאת ערך במאמר? אפשר לשתף בקליק

מאמרים נוספים שיכולים להועיל לך

בימים אלו INDEKIDS כאן עבורכם, כל הדרך אל האור

אנו עובדים במרץ על חיבור בין מטפלים לבין אלו שזקוקים – ילדים, מתבגרים, בוגרים, הורים – כולם!
מכירים מטפלים רגשיים (בייחוד מומחים בטראומה ומצבי קיצון)?
מכירים כאלו הזקוקים לטיפול?
הפנו אותם לכאן,
אנחנו נעשה הכל במהירות וביעילות על מנת לחבר!

זמינים עבורכם גם בוואטסאפ 0507022225

דילוג לתוכן