הטלפון הראשון שלי – מה חשוב לדעת לפני שנותנים טלפון לילדינו?

מאת צוות INDEKIDS

31.7.2023

אנחנו חיים בעולם מאוד מודרני ומתקדם מבחינה טכנולוגית, ככל שהזמן עובר, כך הדרישה של ילדים למכשיר סמרטפון משלהם, הופכת להיות דרישה שעולה על הפרק בגיל צעיר יותר. החל מגילאים מאוד צעירים, ילדים מתחילים להרגיש חריגים בשל העובדה שלכל החברים שלהם יש מכשיר סלולרי חכם ולהם אין. יחד עם זאת, חשוב מאוד שתדעו כי רכישת סמרטפון עבור הילד היא דבר שחייב להתבצע רק לאחר הכנה משמעותית של הילד לקראת קבלת המכשיר המדובר שכן, מכשירי הסלולר כבר מזמן אינם רלוונטיים רק לצורך יצירת קשר כאשר מצויים מחוץ לבית, אלא הם מציעים אינספור אפשרויות שונות שדורשות בקרה שוטפת של ההורים.

פרטיות ומכשיר סלולרי חכם

אחד הדברים שעליכם להדגיש לילד טרם אתם רוכשים עבורו מכשיר סלולרי חכם, הוא שהמכשיר הזה הוא למעשה שלכם. אתם רכשתם אותו ואתם שילמתם עליו והוא מצוי במעין השאלה אצל הילד. הוא יכול לבחור בסיסמא כלשהי בכדי להגן עליו מפני אחרים, אך אתם כהוריו תמיד תדעו את הסיסמא. חשוב להסביר לילד כי הטלפון המדובר הוא עולם ומלואו.

חשוב שתדעו כי מכשירים סלולריים חכמים כיום מכילים עולם שלם של אינטראקציות, יחסים, קונפליקטים, דילמות ועוד. ממש כפי שלא תאפשרו לילד לשכור דירה לבד בגיל צעיר, כך הזכות שלכם והחובה שלכם להיות תמיד במודעות לגבי מה הילד עושה עם המכשיר הסלולרי שלו. אם נתקלתם בשיחה לא טובה במכשיר, אינטרקציה לא בריאה, קבוצה לא מתאימה שהוא שותף בה, פוסטים ברשתות החברתיות שאינם לרוחכם ועוד, זה הזמן שלכם להזמין את הילד לשיחה ולהסביר לו שלא כל מה שנאמר במסגרת רשת חברתית או קבוצה כלשהי נשאר במסגרת הקבוצה או הרשת בלבד ודברים יכולים לצאת החוצה ולפגוע באחרים.

ילד מחזיק טלפון בידו, נראה מרוכז בו. ב - INDEKIDS תמצאו מגוון כלים לשימוש נכון בסמרטפון

להיות אדם טוב

בעידן שבו לחברה יש השפעה רבה על כל ילד, במיוחד בגילאים הצעירים ובעידן שבו ילדים רבים נפגעים מאחרים ברשתות החברתיות, בקבוצות וואטסאפ ועוד, אחד הדברים החשובים שעליכם לדבר עם הילד שלכם עליהם הוא להיות אדם טוב. לעולם לא להגיד או לכתוב בטלפון דברים שמטרתם להעליב אדם אחר, לעולם לא לשקר או להטעות אחרים, לעולם לא להשתתף בקבוצות שבהם צוחקים על אחרים ותמיד לדווח להורים על מצב שכזה. מעבר לכך, חשוב ללמד אותו תמיד לשים את המכשיר הסלולרי בצד כאשר מדברים עם אדם אחר, וזאת כדי להתפנות להקשבה מלאה ומכבדת.

הצבת גבולות

כאשר רוכשים לילד מכשיר סלולרי חדש, זה הזמן להציב גבולות ומינונים. בעוד שסוגיות שונות של זהירות ברשת, בריונות, פרטיות ועוד הם יחסים ברורים, במקרה של הצבת גבולות לא פעם יש צורך להקשיב למציאות בשטח ולקבוע חוקים תוך כדי תנועה.

לא כדאי שהילד ישן עם המכשיר הסלולרי שלו וחשוב מאוד להגדיר שעה שבה הילד סוגר את המכשיר או מפקיד אותו אצלכם.

כמובן שלא כדאי שהמכשיר הסלולרי ישתתף בנסיעות באוטו, ארוחות, בילויים משותפים, סיטואציות חברתיות ועוד.

כדאי שהילד ינסה להתרגל להשאיר מדי פעם את הטלפון בבית. כדאי ללמד אותו שהוא לא תמיד חייב להיות זמין ולענות על הודעות ששולחים לו ועוד. כמובן שעליו תמיד לענות לשיחות או הודעות מכם ולא להתעלם.

בטיחות ברשת

עוד נושא שחשוב מאוד שתדאגו לו טרם אתם רוכשים לילד שלכם מכשיר סלולרי הוא כל מה שקשור לבטיחות ברשת.

עליכם להבהיר לילד כי מותר לו לאשר ברשתות החברתיות רק אנשים שהוא מכיר באופן אישי, אסור לו למסור לעולם את השם המלא שלו לאנשים שאיננו מכיר, את מספר הטלפון שלו או את הכתובת שלו, אסור לו לפגוש אף פעם אדם שהכיר רק ברשת החברתית ועוד. אין ספק שאחד הנושאים החשובים ביותר שיש לדון בהם הוא בטיחות ברשת שכן, כיום לא מעט ילדים נפגעים כתוצאה משימוש לא בטוח ברשתות החברתיות. יש לדבר עם הילד על הנושא בצורה גלויה וכנה על כל הסיכונים אשר כרוכים בשימוש לא בטוח ברשת.

ילדים שוכבים על מיטה, רגליהם על הקיר והם אוחזים טלפון בידם. ב - INDEKIDS תמצאו מגוון כלים לשימוש נכון בסמרטפון

שימוש חיובי

בסופו של דבר, חשוב מאוד לעשות את כל מה שניתן על מנת שהמכשיר הסלולרי שהילד מקבל יהיה חיובי עבורו. כדאי שכהורים תפעילו בקרת הורים וסינון על מנת שלילד לא תהיה אפשרות להגיע לאתרים לא ראויים. חשוב לבצע מעקב אחר השימוש של הילד במכשיר הסלולרי וכן, חשוב מאוד להגביל אותו מבחינת שעות שימוש במכשיר ביום. המטרה היא שהילד ידע כיצד להשתמש במכשיר הסלולרי שלו בצורה חיובית ובעיקר עבור המטרה הבסיסית שלו שהיא: יצירת קשר.

לסיכום ניתן לומר כי רכישת מכשיר סמרטפון ראשון לילד, צריכה לבוא לאחר הכנה רצינית של הילד לקראת התנאים שבגינם אתם מאפשרים שיהיה לו את המכשיר המדובר. הילד צריך לדעת כי אם הוא לא ינהג בהתאם לכללים ולתנאים המדוברים, הטלפון יישאר אצלכם כל פרק זמן שתחשבו שנכון. הבהירו לילד שהמטרה שלכם היא לשמור עליו וכמובן שאינכם לרעתו וכן, דאגו להדגיש לו שאתם סומכים עליו ויודעים כי הוא אחראי בכדי להשתמש בצורה חיובית במכשיר הסלולרי שלו.

מצאת ערך במאמר? אפשר לשתף בקליק

מאמרים נוספים שיכולים להועיל לך

בימים אלו INDEKIDS כאן עבורכם, כל הדרך אל האור

אנו עובדים במרץ על חיבור בין מטפלים לבין אלו שזקוקים – ילדים, מתבגרים, בוגרים, הורים – כולם!
מכירים מטפלים רגשיים (בייחוד מומחים בטראומה ומצבי קיצון)?
מכירים כאלו הזקוקים לטיפול?
הפנו אותם לכאן,
אנחנו נעשה הכל במהירות וביעילות על מנת לחבר!

זמינים עבורכם גם בוואטסאפ 0507022225

דילוג לתוכן