5.12.22
מאת צוות Indekids
אם הילד שלכם זקוק למגע עמוק ומחבק אתכם או כל אדם אחר חזק יתר על המידה, אם הילד שלכם נרתע ממקומות שיש בהם לא מעט אנשים, אם הוא נרתע ממגע עם חומרים במרקמים שונים ובפרט ממגע עם חומרים מלכלכים, אם הוא נוטה ליפול ולהיפצע בתאונות שונות ועוד, ייתכן מאוד שהוא סובל מהפרעה בוויסות החושי ובמקרה הזה, כדאי לגשת איתו לאבחון מסודר אשר יעניק לכם אבחנה ובהתאם לכך טיפול מתאים וכלים להתמודדות עם האבחנה.
מה חשוב לדעת על וויסות חושי?
כ – 15 אחוזים מכלל האוכלוסייה הבריאה, סובלים כיום מהפרעה של וויסות חושי. ההפרעה המדוברת מהווה מצב בריאותי אשר מאופיין בקושי להיות מעורב בפעילויות שונות וזאת בשל פגיעה ביכולתו של האדם להתאים את התגובה ההתנהגותית שלו לכל גירוי נתון העומד על הפרק. מי שיכול לתת את המענה הטוב ביותר לילד אשר סובל מהפרעה בוויסות החושי הם מרפאים בעיסוק, אשר יש בידם ידע רחב היקף וכן הבנה מעמיקה בתחום של מערכות החוש וההשפעות שלהן על התפקוד של כל אדם. מרפאים בעיסוק למעשה יכולים לסייע לילד להתמודד עם הסימפטומים של ההפרעה בצורה הטובה ביותר וכן לעבוד איתם באופן קליני על ההפרעה.
וויסות חושי הוא למעשה תחושה אשר מתבטאת ביכולת לפרש, להעביר ולקודד מידע אשר מגיע הן מהגוף עצמו והן מחוץ לגוף. מערכת העצבים המרכזית אחראית על העיבוד הסנסורי, אשר קולטת מידע גולמי מגירויים חיצוניים ופנימיים ומתרגמת אותם לפעולה. ניתן לומר כי הוויסות החושי מהווה שלב נקודתי בתהליך העיצוב. השלב המדובר מתייחס למשך, עוצמה ותדירות של גירוי אשר נדרשים לצורך הפקת תגובה מסתגלת המתאימה לדרישות של הסביבה. עיבוד תקיף ורציף של מידע מאפשר להתמקד בגירויים רלוונטיים ולסנן גירויים שאינם רלוונטיים. ילד אשר סובל מהפרעה בוויסות החושי, יתקשה לדעת באיזה גירוי עליו להתמקד ואיזה גירוי לסנן, ולא פעם הוא יגיע למצב שבו הוא יתייחס לכלל הגירויים המציפים אותו באותה העוצמה, דבר אשר יפגע באיכות החיים שלו, ביכולת שלו להיות פנוי ללמידה בבית הספר וביכולתו להשתתף בפעילות חברתית ועוד.
כיצד באה לידי ביטוי ההפרעה?
קושי בוויסות חושי יבוא לידי ביטוי בהפרעות משלוש קבוצות:
הקבוצה הראשונה היא רגישות יתר ותגובתיות יתר סנסורית. בקבוצה זאת יהיו ילדים אשר יחוו את הסביבה בעוצמה גבוהה מדי ולא פעם יפתחו בגין זאת דפוס הימנעותי. כלומר, כאשר חבר יטפח להם על השכם בחברות, הדבר עלול להתפרש אצלם כמכה והם יגיבו בהתאם. יהיה להם קשה מאוד לשמוע רעשים שגרתיים כגון: טלפון שמצלצל ולעיתים קרובות הם יכסו את האוזניים בכל פעם שהם ישמעו רעשים מסוג זה. מעבר לכך, מדובר על ילדים שיהיה להם קשה מאוד לדרוך על חול או דשא והם יימנעו מכך. הם יעדיפו להימנע מכל מקום שבו יש הרבה אנשים כגון: מופע כלשהו או קניון, הם יסרבו לחפוף את השיער שלהם או לשטוף פנים, הם ימנעו מלאכול אוכל במרקמים שונים, יתקשו מאוד במעבר בין עונה לעונה בגין הצורך להחליף את הלבוש ולא פעם הם ייתפסו כילדים פחות חברותיים בשל פרשנות האחר את התנהגותם.
קבוצה שניה של ילדים יהיו אלה הסובלים מתת רגישות או תת תגובתיות עם צורך לחפש גירוי. מדובר על ילדים אשר צריכים גרייה עמוקה, מכוונת ועוצמתית לגוף שלהם. הילדים הללו יגעו כל הזמן בחומרים מלכלכים, ישתוללו, יחבקו חזק, יבלגנו, יהיו אגרסיביים ואימפולסיביים וההתנהגות שלהם תתפרש כמרדנית, בלתי מבוקרת, מתריסה והסביבה שלהם תתקשה מאוד לקבל אותה. לא פעם מבלבלים בין ילדים בקבוצה זאת לבין ילדים הסובלים מהפרעת קשב.
הקבוצה השלישית היא ילדים אשר סובלים מתת רגישות או תת תגובתיות אשר באה לידי ביטוי בתגובה פחותה או חסרה לגירוי. מדובר על ילדים שאינם מגיבים לגירויים אשר ילדים אחרים כן מגיבים אליהם, וזאת בשל סף התגובה הגבוהה שלהם. גרייה סטנדרטית איננה יוצרת בהם רושם חושי כלשהו וכך למעשה נפגעים דפוסי הלמידה וההתפתחות שלהם. הילדים הללו עלולים לא להגיב לטון דיבור רגיל ועל כן ההתפתחות השפתית שלהם תתאחר, הם לא יזוזו מספיק ועל כן הם עלולים להתפתח בצורה יותר איטית הן במוטוריקה הגסה והן במוטוריקה העדינה. ההתנהגות של ילדים בקבוצה המדוברת תתפרש לא פעם כהתנהגות אדישה והם יציגו לרוב מנעד הבעתי רגשי מצומצם. יהיה להם קשה ליזום באופן עצמאי קשרים, לחקור באופן עצמאי ותחושת הכאב שלהם תהיה עמומה. הם יתפסו כחסרי מוטיבציה וכחולמניים.
כיצד מטפלים?
כאמור, אם הילד שלכם מגלה סימנים שיכולים להעיד על הפרעה בוויסות החושי, חשוב מאוד לגשת איתו לאבחון כמה שיותר מוקדם על מנת שהוא יקבל התערבות טיפולית מוקדמת שתסייע לו להתמודד בצורה הטובה ביותר עם ההפרעה ולהגיע להישגים טובים הן מבחינה חברתית, הן מבחינה אישית ורגשית והן מבחינה לימודית.
אבחון וטיפול של ילדים הסובלים מהפרעה בוויסות החושי יתבצע כאמור על ידי מרפאים בעיסוק. האבחון יכלול כלים פורמליים ובלתי פורמליים לרבות תצפיות וכן שאלונים קליניים ייעודיים. גישות הטיפול וכן אמצעי הטיפול יותאמו בהתאם לסיבת ההפניה, בהתאם לרקע הרפואי וההתפתחותי של הילד, בהתאם לפרופיל התחושתי שלו, בהתאם למצב התפקודי שלו, לגילו, למאפיינים האישיים שלו ועוד. הטיפול צריך להיבנות בהתאם לצרכים המדויקים של כל ילד ומשפחתו. יש להתאים את הפעילויות, הסביבה וכן האסטרטגיות הטיפוליות לרבות: תיווך לילד, תוכניות סנסוריות, התרמה לקראת אירועים שונים, זימון חלופות סנסוריות נורמטיביות, ניהול אינטראקציות ועוד. הטיפול חייב להיות מלווה בהדרכת הורים וכן בהדרכת הצוותים החינוכיים המלווים את הילד וזאת בכדי שגם בבית וגם במסגרת החינוכית יעבדו עם הילד בהתאם לפרופיל התחושתי האישי שלו ובהתאם לתפקוד שלו, כך שהתוצאות יהיו טובות והילד יצליח להתקדם וייהנה מחוויית הצלחה ותחושת מסוגלות, דבר אשר יתרום רבות לדימוי ולביטחון העצמי שלו.